Rome Reisverslag

Deze reis begon in Rome. Aansluitend zijn we ook nog naar Napels geweest.

> De reis naar Rome

30-04-2010 Ons oorspronkelijke plan om naar Frankrijk te gaan hebben we gisteravond nog gewijzigd, toen we de vooruitzichten wat het weer betreft op internet zagen. We hebben besloten naar Italië af te reizen, waar we eerst een paar dagen de omgeving van Siena willen verkennen. Als we na een dag op de Duitse autobahn in Mulhouse overnachten raadplegen we gauw nog even een weersite. De komende dagen wordt het in Siena ook koud en regenachtig, heel anders dan ze gisteren nog voorspelden. We besluiten morgen nóg verder zuidelijk te gaan en door te rijden naar Rome.

01-05-2010 We rijden flink door en in Toscane zien we de eerste voorzichtige zonnestralen door de wolken heen prikken. Naarmate we Rome naderen wordt het weer steeds lekkerder en als we aankomen op Seven Hills Camping Village is het stralend weer. Seven Hills Camping Village in RomeWe zetten onze tent neer op een mooi, groen en ruim grasveld met hoge bomen en veel vogels. Het is hier nog heerlijk rustig, zo vroeg in het seizoen, hoewel bij het sanitair een heel stel Nederlanders op een kluitje staat.

> Dag 1 Rome

02-05-2010 Gisteravond hebben we gehoord dat vanaf acht uur 's ochtends elk half uur een shuttle-busje naar het station vertrekt, zodat bezoekers aan de stad de zoektocht naar een huurauto in Rome bespaard wordt. Natuurlijk zouden wij Peter en Yvonne niet zijn als we niet één van de eerste shuttles zouden nemen. Binnen vijf minuten staan we op het perron te wachten op de trein naar het centrum van Rome.
Zo zijn we binnen een uur op het Piazza del Popolo, een prachtig plein omringd door mooie gebouwen. Waren we eerst een nog beetje teleurgesteld dat we nu de gendarmes van St. Tropez door het slechte weer moeten missen, hier in Rome hebben ze hun eigen gendarmes rondlopen. Zodra iemand het waagt met z'n kont op één van de waterspuwende leeuwen midden op het plein te gaan zitten poseren voor een foto komt er een mannetje aanrennen, al snerpend met z'n fluitje.
Trevi FonteinWe wandelen tussen grote, oude gebouwen door naar de Trevi Fontein, waar massa's toeristen zich verdringen op het te krappe pleintje voor de fontein. Van hieruit lopen we naar het Pantheon, ook weer te krap gelegen aan een plein dat minuscuul lijkt voor zo'n gigantisch gebouw. We zijn onder de indruk van de afmetingen van de voormalige kerk en de constructie van het geheel.
We vervolgen onze wandeling naar het Forum Romanum, waar we een eerste indruk krijgen van het antieke Rome en lopen door naar het Colosseum. Jammer genoeg betrekt de lucht tegen de tijd dat we daar aankomen en we besluiten om de binnenkant een andere dag te bekijken. Met de metro en de trein gaan we terug naar de camping, waar we koken en eten onder de luifel, want het regent inmiddels een beetje.

> Dag 2 Rome

Sint Pieter Koepel03-05-2010 Na een nacht met regelmatig regen is het nu weer een heerlijke dag en we besluiten de koepel van de Sint Pieter te beklimmen. Als we op het Sint Pietersplein zijn komt er juist een rouwstoet aan, met enkele zeer bijzonder uitgedoste gelovigen. Het blijkt de uitvaart van een kardinaal te zijn en de mis in het voorste deel van de kerk zorgt ervoor dat we de binnenkant van de Sint Pieter slechts tot halverwege kunnen bekijken.
We gaan daarom al gauw de trappen op naar boven, vanwaar we een schitterend uitzicht hebben over het Sint Pietersplein en de Tiber rivier en de Engelenburcht erachter.
Naar dit laatste bouwwerk wandelen we toe zodra we weer beneden zijn, maar helaas is het museum binnenin vandaag gesloten. We steken de brug over en kopen wat lekkere spulletjes voor de lunch, die we op het Piazza Navona opeten. We zitten geruime tijd heerlijk in het zonnetje met ons Italiaanse brood, pal aan één van de mooie fonteinen van dit plein.
Als we verder lopen merken we dat de meer dan 500 treden naar de koepel van de Sint Pieter toch niet niks waren en we besluiten alleen nog een kijkje te nemen bij de Spaanse Trappen, voor we terug gaan naar de camping.

> Dag 3 Rome

Sint Pieterskerk04-05-2010 Als we wakker worden regent het, dus gaan we eerst terug naar de Sint Pieter, waar we nu uitgebreid de binnenkant van de kerk bekijken. Er is weer een dienst gaande, maar dit keer kunnen bezoekers toch tot bijna vooraan komen en we zijn onder de indruk van de lengte van het gebouw. Als we vlak naast één van de geluidsboxen staan kijken we elkaar verbaasd aan: die taal kennen we. De mis blijkt een Nederlandse te zijn.
Als we weer buiten komen regent het nog steeds en we gaan terug naar het museum in de Engelenburcht. Het is een bijzonder gebouw, met enorm dikke en oude muren, dat zie je aan de binnenkant nog beter dan van buiten. Helaas valt het museum op zich een beetje tegen.
Via de brug voor de burcht lopen we naar de Santa Maria Sopra Minerva: een hele mooie kerk, vooral aan de binnenkant. Het plafond is bijvoorbeeld blauw gekleurd en de lichtinval door de ramen aan de kant van het altaar is prachtig. Als we weer buiten komen schijnt ineens de zon en we maken een wandeling door de smalle steegjes in deze wijk, komen langs de Synagoge van de stad en steken weer een brug over, naar het eiland in de Tiber.
Zo staan we ineens op het Piazza Bocca Verità, waar we de gelijknamige kerk bezoeken. Deze kerk heeft een bijzondere leugendetector uit de Middeleeuwen: een uit steen gehakt gezicht, waarbij men een hand in de mond van het gezicht hoort te steken. Bij leugenaars zou de hand dan worden afgebeten. Zowel deze kerk, als het achtergelegen Circus Maximus zijn een beetje een desillusie voor ons en met vermoeide benen keren we terug naar onze tent.

> Dag 4 Rome

Colosseum in Rome05-05-2010 Onder een zwaarbewolkte lucht keren we terug naar het Colosseum, waar vooral de tijdelijke tentoonstelling over gladiatoren door de eeuwen heen erg mooi is. Het bouwwerk zelf vinden we niet zo bijzonder, met name omdat grote delen op een lelijke manier hersteld zijn.
We steken over naar het Forum Romanum en het Palatinum, waar we onder andere het huis van Augustus bekijken, terwijl de zon zich ploseling ook weer laat zien. Het is verrassend hoe het weer hier in enkele minuten totaal kan omslaan en hoe een sombere dag ineens kan veranderen als de lucht stralend blauw wordt.
Scooter in RomeVoor we terug gaan naar de camping nemen we nog een kijkje op het Piazza di Campidoglio, een plein dat door velen het mooiste ter wereld wordt genoemd, maar volgens ons is dat alleen maar omdat het ontworpen is door Michelangelo.

> Verder naar Napels

06-05-2010 's Nachts is er een gigantisch onweer en we maken ons enigszins zorgen over de grote bomen waar we onder staan. Gelukkig houdt het vrij snel weer op en 's ochtends droogt onze tent snel weer op. Dat komt goed uit, want we willen vandaag verder naar het zuiden trekken, naar Napels.
We hebben net goed en wel alles in de auto en zijn bezig de tent op te vouwen, als het weer begint te hozen. Enigszins verfrommeld stoppen we het geheel snel in de auto en we rijden snel naar het zuiden, daar waar de zon ons meteen weer verwelkomt.
Rond de middag komen we aan in Sorrento, een dorp vlak onder Napels. De camping die we vinden heeft uitzicht op de Vesuvius en we vinden er een prachtig plekje tussen de olijfbomen. Overal in de omgeving groeien citroenen en sinaasappels, maar als we er één plukken en opeten vertrekt onze mond gelijk. Wat zijn die dingen zuur. Geen wonder dat er nog zoveer aan de bomen hangen en dat niemand een poging doet ze er stiekem af te halen.

Op onze Italië info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Italië en neem ook eens een kijkje bij onze Rome foto's.