Napels, Pompeji en Amalfi Reisverslag

Dit is het tweede deel van deze reis. Voorafgaand zijn we ook nog in Rome geweest.

> naar Pompeji

Camping in Sorrento07-05-2010 Gisteravond wilden we vroeg gaan slapen op onze nieuwe kampeerplek onder de olijfbomen, maar ons luchtbed dacht daar anders over. Yvonne had meteen na het oppompen al het idee dat ze lucht hoorde lekken, maar toen zat Peter nog in de ontkenningsfase. Toen we er echter met z'n tweeën op gingen liggen viel er niks meer te ontkennen: onder luid gesis loopt het bed in enkele tellen leeg.
Gelukkig hebben we de plakset bewaard, toen we vorig jaar in Kroatië dit luchtbed hebben gekocht, omdat we toen al hetzelfde probleem hadden. Een blik op de minuscule tube lijm belooft echter weinig goeds: made in China. Gedurende een half uur houden we elk een plakcirkel op z'n plek en hopen we dat dit nog wat wordt. Gelukkig hebben we al ervaring met het slapen op harde Indiase bedden, dus een nachtje op de grond zullen we ook wel overleven. We zijn blij verrast als we het bed oppompen en de plakcirkels blijven zitten, zelfs nadat we weer voorzichtig op het bed zijn gaan liggen. Zo stil mogelijk blijven we liggen en 's ochtends zit het bed zowaar nog halfvol lucht.
Ons navigatiesysteem wijst ons de weg naar een grote supermarkt, waar we vermoeden dat er ook luchtbedden verkocht worden. Daar aangekomen blijkt het assortiment niet heel groot te zijn. We hebben de keus uit een megaluxe, 50 centimeter hoog luchtbed met elektrische pomp of een kinderluchtbedje voor op het water. Ach, een beetje luxe bij het kamperen kan toch eigenlijk ook geen kwaad.
Pompeji MozaïekDe supermarkt is op amper een paar kilometer afstand van de oude stad Pompeji en dus gaan we daar meteen ook maar naartoe. Deze stad werd in het jaar 79 na Christus door de uitbartsing van de Vesuvius geheel onder as en lava bedolven en wordt nog altijd uitgegraven. Het is een indrukwekkende plek, met huizen, muurschilderingen en mozaïeken die nog bijna helemaal heel zijn. In de keien van de bestrating zijn de karresporen nog te zien en de winkels zijn nog heel herkenbaar. Het is alsof er hier gisteren nog mensen hebben gewoond en geleefd.
Op verschillende plekken zijn mensen teruggevonden, die niet op tijd hebben weten weg te komen en nu tentoongesteld worden aan iedereen die de stad komt bekijken. Uren lopen we rond om alles te bekijken, voor we onze auto weer opzoeken. Die hebben we buiten geparkeerd, in een straat verderop, waar je voor een Euro per uur mag parkeren. Toen we kwamen aanrijden stonden er een aantal mannen druk te springen en zwaaien en te roepen dat bij hen de "Parking" voor Pompeji zou zijn, maar zij zijn alleen maar ingehuurd om klanten te krijgen op één van de vele privéparkeerterreinen van slimme inwoners van het moderne Pompeji. Daar vragen ze overigens 3 Euro per uur voor.

> Amalfi Kust

Amalfi Kust08-05-2010 Vandaag volgen we met de auto de prachtige Amalfikust, waar kleine dorpjes aan de rotsachtige kust liggen. Jammer genoeg is het lastig om op mooie plekken te stoppen, omdat de weg smal is en er amper parkeergelegenheid is. Toch is het een mooie tocht en we schieten tijdens de weinige stops goeie plaatjes.

09-05-2010 We vinden het tijd voor een dag vakantie en doen niet zo veel. Wel lopen we nog naar Sorrento, het dorp waar we vlakbij zitten, om een beetje te winkelen.

> Napels

10-05-2010 We overwegen nog even of we met de auto naar Napels zullen gaan, maar besluiten toch de bus en de trein te nemen. Napels DomZodra we in Napels uitstappen en de chaos zien die ze hier verkeer noemen zijn we erg blij met deze keus. Het verbaast ons niks dat we geen auto zonder krassen en deuken zien.
De stad zelf maakt ook een gehavende indruk. De verf is overal vanaf en gebouwen zijn niet onderhouden. De omgeving rond het centraal station maakt de armoedigste indruk. Het oude centrum is een aaneenschakeling van smalle steegjes en kleine pleintjes. In één van de straatjes hebben we moeite onze lach te onderdukken. Winkel aan winkel staan hier volgepropt met zelfgemaakte, kitscherige souvenirs, die veel weg hebben van een soort kabouterland.
Wandeling bij NeranoToch heeft deze stad iets en is hij op z'n eigen vervallen manier mooi. We bezoeken de oude Dom en gaan daarna naar het Nationaal Museum, waar we vondsten uit Pompeji van dichtbij bekijken.

> meer Amalfi

11-05-2010 Na een hele dag in de drukke stad is het vandaag weer tijd voor wat natuur. We rijden naar Nerano, een schilderachtig dorpje nabij de Amalfi kust. Van daaruit wandelen we naar een schiereiland vol gigantische cactussen en wolfsmelk. Ook zien we onderweg veel bloemen en af en toe een slang. Het is er heerlijk rustig en de uitzichten zijn prachtig.

12-05-2010 Ook vandaag wandelen we weer in de schitterende omgeving van Sorrento en we genieten van de voorjaarszon. We bezoeken een oude Romeinse nederzetting vlakbij onze camping, pal aan de kust.

Groentekraam in Sorrento13-05-2010 Omdat we toch een heel eind van huis zijn en we maandag weer aan het werk moeten pakken we onze tent in en rijden we weer noord-waarts. In Siena overnachten we in een stacaravan en eten we nog een heerlijke Italiaanse pizza.

14-05-2010 We verlaten Italië en via Zwitserland gaan we door naar Mulhouse, waar we weer in hetzelfde hotel overnachten, om morgen verder te rijden naar huis.

Op onze Italië info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Italië en neem ook eens een kijkje bij onze Napels foto's.