Andalusië Reisverslag

> naar Malaga

29-04-2011 Morgen vertrekken we naar Andalusië, maar we hebben twee kleine probleempjes: Yvonne heeft een flinke griep opgelopen, met koorts en het weer in de omgeving van Ronda is erg slecht de komende drie dagen. Een gedeeltelijke oplossing voor beide problemen is er echter wel: paracetamol houdt de griep enigszins in bedwang en we boeken het hotel in Ronda om naar een hotel in Almería, waar de vooruitzichten net wat beter zijn.

30-04-2011 Na een verse dosis paracetamol nemen we de trein naar Schiphol, waar we veel oranje zien. Mensen zijn op weg naar allerlei Koninginnedag-festiviteiten. Onze vlucht gaat keurig op tijd weg, maar we lopen vertraging op bij de overstap in Madrid. Gelukkig weten we ons te vermaken met taxfree shoppen en bij de McDonalds en hoeven we, als we om tien uur aankomen niet meer te eten in Málaga. Een huurauto is in de Met de Huurauto naar Almeríamaat die we gereserveerd hebben niet meer beschikbaar, dus krijgen we een gratis upgrade. Die blijkt echter een lekke band te hebben en ter compensatie krijgen we een nog luxere auto mee, met amper kilometers op de teller en uitgerust met cruise-control. We rijden vandaag niet ver meer en slapen al gauw als we onze kamer gevonden hebben in het Ibis hotel van Málaga.

> Almería

01-05-2011 We willen vanochtend even inkopen doen voor onderweg, bij de Carrefour, maar Tomtom weet ons er niet heen te brengen. We rijden er wel vier keer langs, er aan de achterkant omheen, maar echt in de buurt komen doen we niet, dus we geven het uiteindelijk maar op.
We volgen de kustweg naar Almería, waarvan de eerste vijftig kilometer een aaneenschakeling is van lelijke betonnen flats aan het strand, te afschuwelijk voor woorden. Voor betere accommodaties moet je hier waarschijnlijk echt van de kust af. Op de snelweg is het erg rustig en braaf rijden we honderdtien, om de Spanjaarden te helpen brandstof te besparen. We zijn meteen in Spaanse sferen door de gezellige gitaarmuziek op de radio. Onderweg komen we een andere supermarkt tegen, maar helaas blijkt alles dicht i.v.m. de dag van de arbeid. Gelukkig zijn de benzinestations wel open en verkopen ze daar ook eten, drinken en eigenlijk alles wat we verder nodig hebben.
De kamer in ons hotelletje vlakbij Almeria is prima en na het inchecken gaan we naar nationaal park Cabo-de-Gata-Nijar. We Distel in Nationaal Park Cabo de Gata Nijarzien veel verlaten en vervallen gebouwen en vissersboten en mooie, droge natuur. In het woestijnachtig landschap is alles kaal en dor, maar nog wel enigszins begroeid. Het zou haast in Oost-Turkije kunnen zijn, ook kwa bebouwing en hoe de wegen eruit zien. Helaas wordt het 's middags erg bewolkt (jammer van uitzichten) en steekt er een harde wind op, dus zodra je de auto uitstapt is het niet erg comfortabel. We touren daarom voornamelijk rond om te genieten van de mooie landschappen en uitzichten over zee.

02-05-2011 We worden wakker van de stromende regen, die tegen de ramen klettert en daarom blijven we eerst maar even binnen. Tegen de middag is het alleen nog zwaarbewolkt en trekken we er alsnog op uit. We gaan eerst naar het centrum van Almeria, om het kasteel bekijken. Pas als we voor de poort staan bedenken we ons dat museums altijd gesloten zijn op maandag en aangezien het kasteel een museum is... Dit stond overigens ook gewoon in onze reisgids, maar wij ervaren reizigers voelden ons te veel thuis in Spanje om daarin te kijken.
We slenteren wat door de oude medina van Almería, waar een vergelijkbare sfeer heerst als in het rattenriool van Diyarbakir, alleen de hordes schreeuwende kinderen missen.
Tegen het eind van de middag maken we een mooie rondrit via Níjar naar Sorbas, door een prachtig berglandschap. Vanuit Sorbas rijden we via Tabernas terug, waar we ons bijna in Kyrgyzstan of West-China wanen, met z'n bizarre landschappen.

03-05-2011 Vandaag is de zon er weer bij. We gaan naar Playa de los Muertes, één van de mooiste stranden aan deze kust volgens de reisgids, die we vandaag maar wel hebben geraadpleegd. Helaas vergat de reisgids voor het gemak maar te vermelden dat dit prachtige strand pal naast de meest lelijke industriezone van de omgeving, die van Carboneras, ligt. We parkereren de auto en over een keienpad lopen we naar beneden, waar ook op het strand zelf nog zicht is op de afzichtlijke industrie van Carboneras. Het strand is echter wel erg mooi, met zandsteen in verschillende tinten geel aan de ene kant en zwarte rotspunten aan de andere.
Faro de la Mesa NaranjaMet de auto rijden we vervolgens omhoog naar Faro de la Mesa Naranja, waar een oude toren en een nieuwe vuurtoren staan en vanwaar je een fenomenaal uitzicht over de kust hebt.
Tenslotte doen we nogmaals de rit van gisteren, maar nu met zonlicht erbij, zodat we overal mooie foto’s kunnen maken, voor we terug rijden naar Málaga. De landschappen die we tegenkomen zijn sterk afwisselend: we begonnen aan de blauwe kust, gingen vervolgens door de groene woestijn van Cabo de Gata-Nijar, de zandkleurige zachte rotsen in de buurt van Tabernas, rode, gele en donkerbruine rotsen en later de groene hellingen en sneeuw op de Sierra Nevada. We zien olijfbomen, druiven, naaldbomen en palmen.

> Granada

04-05-2011 Met de vroege bus gaan we naar Granada. Ze hebben hier uitstekende bussen, die allemaal keurig op tijd rijden. Het is berekoud als we in het hooggelegen Granada uitstappen, waar de wolken uit de Sierra Nevada komen aanwaaien.
We brengen de bagage naar onze nieuwe kamer en verkennen eerst het centrum. We slapen op een steenworp afstand van alle attracties en staan binnen twee minuten bij de kathedraal. Ook halen we alvast de kaartjes op, die we op internet gekocht Alhambra vanaf Mirador San Nicoláshadden, voor het Alhambra morgen. Tenslotte slenteren we door het Albayzín, de oude Arabische wijk, een doolhof van kleine steegjes en trappen. Arabische mannen maken muziek en dansen op het plein bij Mirador San Nicolás, blijkbaar komt vandaag een belangrijke oliesheik op visite, die we ook nog eventjes te zien krijgen. Daarna wordt er gitaar gespeeld en gezongen door zigeuners die leven van wat ze verdienen met hun optredens met mooie muziek. We blijven meer dan een uur op het pleintje hangen, met uitzicht op het Alhambra, in steeds mooier licht door de zakkende zon. Daarna dalen we af voor heerlijk Marokkaans eten voor weinig bij restaurant Marrakech.

05-05-2011 Vandaag staat in het teken van het Alhambra: de Palazios Nazaries zijn erg mooi gedetailleerd. Ook de tuinen Alhambrazijn prachtig, met heel veel soorten rozen. Voor een topattractie vinden we het hier erg rustig.
's Middags lopen we naar het Monasterio de San Jerónimo, maar als we daar aankomen zijn ze net gesloten voor de Siesta. De Siesta is erg opvallend: tegen enen lopen alle Spanjaarden met plastic tasjes van de supermarkt naar huis om de volgende drie uur te wijden aan eten en niks doen. Vrijwel alle winkels zijn dicht, maar wij maken gebruik van het feit dat sommige winkels open blijven om te shoppen.
Later keren we terug naar het klooster en gaan we ook nog naar het Monasterió de la Cartuja, die er bijna uitziet als een Hindoestaanse tempel, met de enorme hoeveelheid aan pracht en praal, met kleurrijke beelden tot waar je maar kunt kijken.
We maken aan het eind van de middag weer een wandeling door het Albayzín, en genieten van nog een zonsondergang op het Alhambra. Het is vandaag ontzettend helder, met prachtig zicht op de sneeuwtoppen van de Sierra Nevada.

> Córdoba

06-05-2011 We nemen de bus naar Cordoba. Het eerste zicht op de Mezquita is indrukwekkend, het is enorm complex met grote poorten en kleurige stenen er omheen. De Joodse wijk is een beetje een tegenvaller, erg toeristisch en weinig sfeervol als je het ons vraagt. De kleine synagoge is het meest bijzonder, vol details, die vergelijkbaar zijn met die van het Alhambra.
Het is deze twee weken "het feest van de patio’s" in Cordoba. Dat is een soort Sint-Maarten voor volwassenen, waarbij de Spanjaarden en aanwezige toeristen van patio naar patio lopen en kijken hoe de bewoner zijn plantjes daar heeft neergezet. Het lijkt een wedstrijd wie z’n geraniums het hoogst heeft opgehangen, maar sommigen zijn werkelijk erg mooi.
We eten Spaans-Argentijns, erg goed.

Mezquita07-05-2011 We zijn weer vroeg uit de veren, om de Mezquita van binnen te bekijken, prachtig en nog heerlijk rustig rond deze tijd. Tot tien uur zijn hier nog bijna geen toeristen en er is alle ruimte om te kijken en foto’s te maken. We bezoeken nog het archeologisch museum met opgravingen van een amphitheater en shoppen een beetje. Aan het eind van de middag nemen we de bus terug naar Málaga. Helaas kunnen we voor vertrek niet online inchecken, want de site van Iberia werkt niet goed. Dat wordt morgen dus extra vroeg opstaan voor onze ochtendvlucht.
Zodra we de bus uit komen in Málaga willen we meteen een hapje eten, aangezien het al half negen is en we rammelen. Tegenover het busstation zien we een tapasbar met lekkere hapjes. Alles ziet er zo lekker uit dat we besluiten om van alles een portie te nemen, tot groot vermaak van de bediening. Vlak voor alles op tafel wordt gezet ontdekken we dat we nog maar tien euro contant geld hebben en we vragen naar een pinautomaat. We krijgen te horen dat de pinautomaten in de stad niet werken, vanwege een kapotte telefoonkabel. Er is geen internet, geen telefoon en geen pinverkeer mogelijk. We hebben honger en eten eerst maar, om vervolgens op zoek te gaan naar een plek om geld uit de muur te krijgen. Die lijkt er echt niet te zijn en we krijgen het een beetje warm nu. Bij navraag aan een groepje Spanjaarden is er één automaat die mogelijk werkt. Dat blijkt gelukkig zo te zijn en dus hoeven we niet de afwas te doen, want dat was bijna een dagtaak geweest met al die schaaltjes die we vies hebben gemaakt.

08-05-2011 We nemen een taxi naar de luchthaven, de duurste taxi ooit: drie kilometer voor negentien euro. We hebben drie verschillende versies te horen gekregen van het verhaal waarom het toch zo duur is, maar voor ons blijft het hetzelfde: betalen, want een bus is er niet om deze tijd.

Op onze Spanje info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Spanje en neem ook eens een kijkje bij onze foto's van Almería, Granada en Córdoba.