Rhodos Reisverslag

> Hoe het begon...

19 Augustus 2007 zou de dag worden van het begin van een grote reis. Een reis waarbij we vanuit China de rest van Azië, en later Oceanië,Gebroken Been zouden gaan verkennen. Het aftellen tot de grote dag was begonnen en alles was geregeld. Helaas maakte de arts die mij begin mei opereerde een inschattingsfout, wat betreft het herstel van mijn bot, en brak daardoor halverwege juli mijn dijbeen (van Yvonne dus). Na een nieuwe operatie en enkele dagen in het ziekenhuis hadden we het druk met cancellen van alles wat we al geregeld hadden en het zoeken van nieuwe woonruimte. De teleurstelling van het gedwongen uitstel van de reis was groot. Helemaal opnieuw beginnen met herstellen en nog langer thuiszitten was geen erg motiverend vooruitzicht.

> Het Plan

Anderhalve maand later, in september, gaat het echter al veel beter en beginnen we ons te richten op een nieuwe vertrekdatum: 27 november. Dat voelt op dat moment echter als nog heel ver weg en daarom besluiten we er nog even een weekje tussenuit te gaan naar de zon. We boeken een lastminute naar Rhodos, Griekenland. We zullen vertrekken vanuit Groningen Airport Eelde, voor het eerst vliegen vanuit zo'n beetje onze achtertuin, we zijn benieuwd.

> De Reis naar Rhodos

Als we na een klein half uurtje bussen aankomen bij het hutje dat ze hier vertrekhal noemen is het er al een behoorlijke chaos. Mijn eerste reactie is: ach wat lief, iedereen werkt mee, helemaal speciaal om ons toch alvast een beetje het Azië gevoel te geven. Zelfs het ellebogenwerk van deze aandoenlijke, kneuterige boeren is niet van het echte Chinese te onderscheiden. En bij de beveiligingspoortjes worden we nog getrakteerd op een hele serie heuse verontwaardigde blikken van het hoge percentage analfabeten dat hier rondscharrelt. Zelfs ruim een jaar na invoering van de nieuwe regels hebben deze schatten niet meegekregen dat messen en vloeibare middelen echt niet in de handbagage mogen. Keer op keer gaan hun spullen de band op en telkens weer worden er aan het eind de nodige verboden goederen uitgehaald, Rhodos Stadonder het uitstoten van onduidelijke klanken van de slachtoffers. En zo voelen we ons op en top gelukkig als we eindelijk in ons Transavia-vliegtuig, as usual met zeer beperkte beenruimte, stappen. De vreugde is echter van korte duur, na 30 minuten in de lucht mogen we er in Maastricht alweer uit voor een tussenlanding. Het vervolg van de vlucht laat best even op zich wachten en zo landen we laat in de avond op een donker Rhodos. In hotel Majestic, gelegen in Rhodos-stad, wacht ons een lekker bedje en we besluiten daar meteen maar gebruik van te maken.

> Rhodos dag 1

Rhodos Mandráki HavenDe volgende ochtend worden we gewekt door een heerlijk zonnetje. We gaan te voet, en Yvonne braaf op doktersadvies gewapend met 1 kruk, richting de haven van Rhodos-stad. Via de 3 typisch Griekse molens lopen we over de pier richting het kasteel Agios Nikólaos. Op de plaats waar nu het hert en de hinde, elk op hun eigen sokkel, de plek markeren waar ooit de kolossus van Rhodos gestaan zou hebben, schieten we wat plaatjes. Daarna lopen we terug naar de overzijde, waar we een aantal prachtige gebouwen zien staan, om te eindigen bij de Murat Reis moskee met zijn omringende begraafplaats. Dit is een heerlijk rustige plek in de drukke stad Rhodos, met prachtige oude bomen en vervallen grafstenen en tombes.
Vanuit de haven is het slechts een kleine wandeling naar de prachtige, ommuurde, oude stad van Rhodos. Hier voelen we ons terug in de tijd, met al die oude gebouwen en straatjes met bogen en keitjes. We kunnen ons meteen voorstellen hoe de schreeuwende souvenirverkopers en zuinig kijkende toeristen hier in vroeger tijden hebben rondgelopen en geleefd. Dat er toen ridders in de nog geheel in tact zijnde Ridderstraat woonden en dat later Sultan Süleyman na zijn verovering er een moskee liet bouwen dat is een beetje lastig voor te stellen in zoveel chaos en drukte, maar toch geven de gebouwen een goed beeld van de geschiedenis van de stad.Rhodos Stad Tijdens een wandeling door deze stad gaat de gemiddelde geschiedkundige of archeoloog vast geheel uit zijn dak. Wij doen het iets rustiger aan, tenslotte loopt één van ons nog altijd met kruk, maar vinden het zeker ook de moeite waard. We beginnen in het deel aan de kant van de haven, waar veel doet denken aan de Riddertijd. De verdedigingsmuren met de gracht er omheen zijn gigantisch en ommuren de complete stad. De Ridderstraat is de enige geheel bewaard gebleven straat uit die tijd. Het Grootmeesters Paleis is door de Italianen, die in de 20ste eeuw de dienst uitmaakten op Rhodos, keurig gerestaureerd en laat zodoende ook goed zien hoe het er destijds heeft uitgezien. Ook uit de Turkse tijd zijn er veel dingen terug te vinden, zoals verschillende moskeeën, een badhuis en een Turkse bibliotheek. Tenslotte zien we dat ook de Italianen zich hier lekker hebben uitgeleefd, maar toch hebben ze buiten de stadsmuren meer gebouwen neergezet.
Rhodos Ridderstraat Aan het eind van de dag maken we voor het eerst kennis met de geweldige Griekse keuken en besluiten we om maar elke dag uit eten te gaan. De rest van de week zijn we eigenlijk alleen rond etenstijd nog in de hoofdstad van het eiland te vinden, maar één dag genieten we nog van een wandeling en een geweldige zonsondergang op de heuvel Monte Smith. Hier zijn de resten van de antieke stad Rhodos te vinden, sommige boven, maar ook enkele onder de grond. Een andere dag komen we bij toeval de lokale markt van de stad tegen, waar we de eilandbewoners hun zelfverbouwde waren zien slijten aan restauranteigenaren en andere landgenoten. Eindelijk mogen we een kijkje nemen in het echte Griekenland.

> Rhodos dag 2 t/m 6

Voor dag 2 t/m 6 hebben we bij Auto Europe (na grondig speurwerk door ons de goedkoopste bevonden) een auto gereserveerd, die keurig wordt bezorgd bij ons hotel. Meteen de eerste auto-dag verkennen we de hele West-kust van Rhodos, waarbij we Siana, Monolithos, Prassonissi en Kritinia met een wat langer bezoekje vereren.Siana In Siana proeven we de beroemde en overheerlijke, zelfgemaakte yoghurt van schapenmelk, overgoten met bijenhoning met wat nootjes er bovenop. In Monolithos bewonderen we het Johannieterkasteel, evenals dat van Kritinia. En in Prassonissi verbazen we ons niet alleen over het feit dat we over het strand rijden met onze gehuurde Opel Corsa, maar vooral over de zee die hier aan beide kanten van het strand is, aangezien we over een smalle landtong naar een schiereilandje rijden.
Toch is dit niet de avontuurlijkste weg die ons autootje deze week voor z'n kiezen krijgt. Het blijkt hier volkomen normaal te zijn dat duidelijk aangegeven wegen ineens halverwege ophouden te bestaan wegens werkzaamheden of andere vage, Griekse redenen. Maar ook dat we een geasfalteerde weg denken aan te treffen die uiteindelijk niet veel meer dan een kiezelpad blijkt te zijn. We vervelen ons zeker niet en rijden langs prachtige, blauwe kusten, door het stille, op sommige plekken nog authentieke binnenland, naar toeristische trekpleisters en bijzondere baaien. Elke middag zwemmen we aan een heerlijke, door rotsen afgeschermde baai met een breed zandstrand: Tsambika beach. Lindos
Er zijn een aantal plekken op Rhodos die ons zeker zullen bijblijven. Zo is er Lindos, dé trekpleister van het eiland, een schattig dorp met smalle steegjes (volledig overgenomen door drommen toeristen), een lief pleintje met een geweldige, oude boom in het midden (die je door de uitlaatgassen van hier kerende auto's helaas nauwelijks nog kan waarnemen), een bijzonder soort eigen taxi in de vorm van ezels (die je ondersteboven lopen, omdat hun baasjes ze opjagen in de hoop nog sneller beneden te zijn en zo nog meer geld te verdienen) en tenslotte een hoogelegen Akropolis uit de oudheid (verpest door betonachtige Griekse herstelwerkzaamheden). Wij waren persoonlijk meer gecharmeerd van het aan de west-kust gelegen Kamiros, Rhodos' eigen Machu Picchu. Agios Nikólaos Fountouklí kerkDe opgegraven stad ligt verscholen tussen de pijnbomen en biedt een fantastisch zicht op de zee. Andere plekken waaraan wij met plezier terugdenken zijn Kalithea, een kuuroord uit de Italiaanse tijd; de Agios Nikólaos Fountouklí kerk, vergeten en verlaten in het bergachtige achterland; het Thari klooster, zo rustig en afgelegen; de vlindervallei, waar wij uren gewandeld hebben en veel vlinders en andere dieren hebben gezien; en tenslotte de vele kapelletjes verspreid over het eiland, maar nog nauwelijks bezocht, net als sommige van de echt afgelegen dorpjes.
We hebben een heerlijke week gehad op Rhodos en met spijt moeten we de 6de dag onze huurauto weer inleveren en de koffers weer inpakken om de volgende dag ons vliegtuig te halen. We gaan weer terug naar een koud en herfstachtig Nederland. Nog ruim 2 maanden te gaan voor we dan eindelijk aan ons avontuur in Azië kunnen beginnen.

Op onze Griekenland info pagina is veel nuttige informatie te vinden over Griekenland en neem ook eens een kijkje bij onze Rhodos foto's.